Högkostnadsskydd för höga elpriser
Alla elanvändare med eget elnätsavtal i södra Sverige kommer att få stöd för att hantera onormalt höga elpriser. Med södra Sverige avses elområde SE3 (Malung-Sälens Elnäts kunder) och SE4.
Fem miljoner kunder kommer att vara berättigade till någon form av ersättning och stödet omfattar 55 miljarder kronor. Stödet kommer att ges till både hushåll, företag samt organisationer och kommer att gälla retroaktivt för perioden oktober 2021-september 2022.
Så mycket får du tillbaka
- SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
- SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
- Se sammanställning av genomsnittliga elpriser och ersättningsnivå per elområde här.
Frågor och svar angående högkostnadsskyddet
A
Så här räknar du ut hur mycket stöd du får:
Andra elstödet till privatpersoner perioden november och december 2022
SE3: 0,80 x 1,26 x din elförbrukning i kWh under november-december 2022.
Tidigare elstödet till privatpersoner perioden oktober 2021 – september 2022
SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
Andra elstödet till privatpersoner perioden november och december 2022
SE3: 0,80 x 1,26 x din elförbrukning i kWh under november-december 2022.
Tidigare elstödet till privatpersoner perioden oktober 2021 – september 2022
SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
A
På din elnätsfaktura kan du se vad din elförbrukning har varit för varje månad. Du kan även se din förbrukning på Mina Sidor. Svenska kraftnät kommer att få uppgifter om vad din elförbrukning har varit direkt från oss på Malung-Sälens Elnät. Du behöver inte göra någonting själv.
A
Andra elstödet-Elstöd till privatpersoner perioden november och december 2022
Senast den 9 juni är det planerat att dom flesta ska ha fått pengarna på kontot.
Anmäl ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 10 maj – om du inte redan har gjort det.
Du som inte tidigare har anmält ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister bör göra det senast den 10 maj för att få pengarna till den 9 juni. Om du inte anmäler ett konto får du pengarna ändå, men det tar längre tid och du får dem på en utbetalningsavi. Du som får pension från Pensionsmyndigheten behöver inte göra något – du får pengarna till samma konto som pensionen, om du inte har ett annat konto i Swedbanks kontoregister. Du som har ett konto registrerat hos Försäkringskassan får pengarna dit, om du inte har registrerat ett annat konto i Swedbanks kontoregister. På Swedbanks webbplats finns utförlig information om anmälan till kontoregistret.
Elstöd till privatpersoner perioden oktober 2021 – september 2022
Dom flesta ska redan ha fått sina pengar utbetalda för detta stöd.
Varning för bedragare!
Varken Försäkringskassan, banken, Svenska kraftnät, Malung-Sälens Elnät eller någon annan kommer att kontakta dig för att be dig logga in någonstans eller lämna ut personliga koder, i samband med utbetalningen av elstöd. Om någon kontaktar dig på det sättet kan det handla om ett bedrägeriförsök. Avsluta därför sådana kontakter direkt.
Senast den 9 juni är det planerat att dom flesta ska ha fått pengarna på kontot.
Anmäl ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 10 maj – om du inte redan har gjort det.
Du som inte tidigare har anmält ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister bör göra det senast den 10 maj för att få pengarna till den 9 juni. Om du inte anmäler ett konto får du pengarna ändå, men det tar längre tid och du får dem på en utbetalningsavi. Du som får pension från Pensionsmyndigheten behöver inte göra något – du får pengarna till samma konto som pensionen, om du inte har ett annat konto i Swedbanks kontoregister. Du som har ett konto registrerat hos Försäkringskassan får pengarna dit, om du inte har registrerat ett annat konto i Swedbanks kontoregister. På Swedbanks webbplats finns utförlig information om anmälan till kontoregistret.
Elstöd till privatpersoner perioden oktober 2021 – september 2022
Dom flesta ska redan ha fått sina pengar utbetalda för detta stöd.
Varning för bedragare!
Varken Försäkringskassan, banken, Svenska kraftnät, Malung-Sälens Elnät eller någon annan kommer att kontakta dig för att be dig logga in någonstans eller lämna ut personliga koder, i samband med utbetalningen av elstöd. Om någon kontaktar dig på det sättet kan det handla om ett bedrägeriförsök. Avsluta därför sådana kontakter direkt.
A
Om el ingår i din hyra eller om kostnaden för den el du förbrukar vidarefaktureras av en fastighetsägare, förening eller liknande, så får du inte stöd direkt från den här åtgärden. Det är naturligtvis fritt för den som normalt vidarefakturerar el att även föra stödet vidare.
A
Nej, ingen kommer att kontakta dig för att be dig att identifiera dig med bank-ID för att du ska få pengar.
Om någon kontaktar dig angående det, lägg på luren och kontakta polisen.
Varning – Lämna inte ut personliga koder!
Varning – Lämna inte ut personliga koder!
A
Ja om båda är i SE3 och/eller SE4 och du har separat elnätsavtal för de båda bostäderna så kommer du att få det.
A
Samtidigt som Svenska kraftnät lämnar in ansökan om nödåtgärder, ansöker dom även om andra åtgärder som kommer att bidra till sänka tariffer och avgifter för elbolagen, vilket i förlängningen kommer elkunderna till godo.
Regeringen har även givit ett nytt uppdrag till Svenska kraftnät som ska ge stöd till privatpersoner i hela landet, vilket inkluderar norra Sverige. Svenska kraftnät kommer att skicka ansökan till Energimarknadsinspektionen, Ei, senast den 30 januari 2023.
Läs regeringens pressmeddelande från den 10 januari 2023 här
Fler frågor och svar hittar du på Svenska kraftnäts webbsida!